ای بزنه به کمَرت اون نماز سید…!

جدا بعضی از ماها چجور مسلمونایی هستیم! نماز که میخونیم به هزار تا چیزفکر میکنیم الا به نماز و اینکه چی داریم میگیم تو نماز! دیروز به یه بنده خدایی میگم این که میگی ربنا اتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره حسنه و قنا عذاب الناریعنی چی ؟ عین خری که به نعلبندش نگاه میکنه زل زده تو چشمام میگه من چمیدونم یعنی چی! میگم اخه خره چند ساله نماز میخونی؟ میگه بیست سال! میگم تو این بیست سال اینهمه گفتی ربنا اتنا … ربنا اتنا … نخواستی بفهمی یعنی چی؟ میگه قرانه دیگه! قرانه …. ! مادر بزرگی داشتم خدا رحمتش کنه قران رو میذاشت جلوش و خودش رو تکون تکون میداد قران میخوندو حتی معنی یک ایه رو هم بلد نبود!

دین اسلام میگه دروغ نگو ؛ گرونفروشی نکن ؛ کم فروشی نکن ؛ دزدی نکن ؛ مال یتیم نخور ؛ یتیم ازاری نکن ؛ عرق نخور ؛و هزار تا چیز دیگه اما خیلی از مامسلمونا انگار کریم! دروغ میگیم … گرونفروشی میکنیم …کم فروشی میکنیم … هرزگی میکنیم … فحاشی میکنیم …اوف اوف میکنیم … یتیم داغ میکنیم … اونوخ پای منبر امام حسینم میریم تو سرمون میزنیم …شرشر اشک میریزیم! نیمه شعبان هی میگیم عجل علی ظهورک! اخه نادون هی میگی عجل علی …عجل علی … اگه مهدی بیاد که اول ما مسلمونای اینجوری رو خ…یه کش میکنه که!

اقا توی حرم میبینم طرف زیارت نامه یک دستشه و داره با چشمای اشکبار زیارتنامه میخونه اونوخ با اون دست دیگش داره جیب بغلی رو میزنه! ای تف تو روت بیاد با اون زیارتنامه خوندنت! همسایه روبرومون یه سیده که تا صدای اذون میاد شال سبزش رو میندازه دور گردنش به کسبه میگه عجلو بالصلاه …عجلو بالصلاه … حاجی نماز …حاجی نماز ! صف اول نماز جماعت هم وایمیسته بعد از نماز هم تقبل الله میگه به پهلوییش! اونوخ شاگرد همین ادم براش ک…کشی میکنه خانوم میاره طبقه بالا! ای بزنه به کمرت اون نماز سید! خودشم نزول خورو چک نقد کنه!

اقا جان من امامزاده نیستم اما میگم هر گهی میخواین بخورین زیر لوای دین نخورین بی زحمت! برین اونورتر ….اونورتر….!

این نوشته در جامعه ارسال شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

48 پاسخ برای ای بزنه به کمَرت اون نماز سید…!

  1. دوست گلم
    درود
    مدتیه با خوندن نوشته هات به این نتیجه میرسم که بدجوری دلت پره
    آره مسعود خان عزیز
    ما همه گی دلامون پره
    دلامون پره از این همه دروغ و نیرنگ و دودوزه بازی
    داداش حق داری دلت پر باشه
    چقدر میشه تحمل کرد این همه بدیهارو
    چاره نیست دوست خوبم بایدبسوزیم و بسازیم و منتظر فرصت برای درست کردن اوضاع باشیم
    منظورم از این یادداشت این بود که بدونی تنها شما نیستی که دلت پره
    همه گیمون دلامون پره
    تنها نیستی رفیق
    ایکاش یه روزی برسه که بازهم قندنوشته های مسعود خان ما برپا بشه
    با احترام
    albaloo

  2. neshat :گفت

    Naa salamati Ma Mosalmoonim digeh, ageh in kar haro nakonim ke Mosalmoon nistim digeh.
    mishim chemidoonam Masihi, ya Kalimi

  3. arash31 :گفت

    درود به خودتو انديشه تو و قلمت !

    اي وا… داري براي هميشه ! ماروهم درياب . مشتري هميشگي هستيم گرچه هميشه نظر نميديم !

    قلمت استوار و خودت پاينده بيشتر بنويس همين !

  4. ش :گفت

    اینا درست.
    همیشه هم بوده. از زمان حافظ و قبل ترش.

    جدای از این: بچه می تونی یه پست بنویسی توش فحش نباشه، ما بدیم خانم بچه ها راحت بخونن؟؟؟!

  5. masoud :گفت

    سلام همنام عزیز.

    شما به مسافرت و دوری از وب نیاز داری.

    اینها حقیقتند و با گفتنش دردو تازه میکنه نه حل.

    دمت گرم

  6. كاوه :گفت

    من كه مغايرتى ميان دروغ گويى و … و اشك ريختن پاى منبر نمى بينم; همه اينها يعنى اسلام

  7. ‫کوثر :گفت

    ‫من پیشنهاد میکنم که شما با برادر ماکییاولی («که از برادران اهل کتاب هم هستن»)، یک جلسه خصوصی بگیرید. ایشون نکته های کنکوری خوبی در مورد طرز پیاده سازی و طریقه زندگی با دین برای گفتن دارند.

  8. badahwazi :گفت

    چی بگم والا انگار این چیزا تو شهرا مذهبی بیشتره

  9. esidarbedar :گفت

    سلام
    آشنایی داشتیم که تعریف میکرد مادرش قدیما رادیو بغداد گوش میکرده و به هوای اینکه قرانه یا دعاس زار زار گریه میکرده . ( باز اون از رو نادونیش بوده نه از رو غرض ) ولی غرض و مرض اونی داره که به اسم دین نه فقط جیب ملت رو خالی میکنه که جون ملت رو هم راحت میگیره انگار داره پشه میکشه .

    یاعلی

  10. كامبيز :گفت

    آفرين
    حرف نداشت

  11. سلام دوست عزیز با وبلاگ شما از طریق رادیو زمانه اشنا شدم.بلاگتون خیلی عالیه .خسته نباشید

  12. kourosh :گفت

    سلام
    از اينكه مطالبي مينويسيد كه باعث ميشه به فكر بيوفتيم ممنونم.
    موضوع مهم و جالبي براي فكر كردن است.
    من فكر ميكنم انسانها از نظر سواد و دانش به انجا رسيده اند كه خودشون قرآن و ساير كتب آسماني رو بخونن وا راجع به معاني آن فكر كنند و برداشت هاي خودشون رو اجرا كنند . به نظر من اگه واقعا همه از وضع موجود ناراحت هستند اينو بايد درك بكنيم كه زمان اون رسيده كه خودمون مسئوليت اصلاح عالم رو به عهده بگيريم.با تمركز روي اين نكته كه اصلاح عالم از من شروع ميشه.
    من اين كار رو چند سالي هست كه شروع كردم.اولش شايد سخت بود ولي كمي كه گذشت وتا همين الان راضي و خوشحالم و تونستم روي تعدادي از همين دوستان كوچه و بازار تاثير مثبت بگذارم.البته با ديد مثبت به افراد تونستم چيزاي زيادي هم از اين دوستان ياد بگيرم.بهتره تا دير نشده شروع كنيم.

  13. سروش :گفت

    نادونی انسانها

  14. سروش :گفت

    دامنه ی نادانی انسانها

  15. امیر بایرنی :گفت

    مسئله اینجاست که قدیمی ها فکر میکنن وقتی که نماز بخونی شدی ادم خوب

    من از خیلی ها از قدیمی ها شنیدم از پدر بزرگ ها مادر بزرگ ها ریش سفید که وقتی خاستن منو نصیحت کنند گفتن پسر جان تو نمازتو بخون هر کاری خاستی بکن ولی نمازتو بخون!
    منم برعکسم نماز اصبلآ نمیخونم و هرکاری هم که دوست داشته باشم نمیکنم،برای خودم خط قرمز هایی دارم

  16. Arash :گفت

    Masood khan,
    Moshkel oona nistan, moshkel mahaeem ke bara shooremon khate ghermez nazashtim, saret chia biaran mifahmi moshkel dine ke ba oon hamamono ta ghiamat khar negah midaran, taze akharesh ke be oonjat reside migi taghsire inast din khobe, hame in harfaee ke zadi ke din ino gofte kodom adame agheli nemige va ghabl din nagoftan. bebin din che chizaee gofte ke adame aghel nemige… takalamoon zire barfe hamine dadash…

  17. مصطفی :گفت

    منم موافقم
    خاک تو سر اون کس که به اسم دین فاتحه دین رو میخونه و اینقدر دین رو بدنام میکنن اما ما اگه همین دو کلمه قرآن و چهار رکعت نماز رو هم نخونیم و پای منبر امام حسین دو قطره اشک نریزیم و رابطمون رو با خدا تو همینا هم حفظ نکنیم که معلوم نیست سر از کجا در بیاریم که.
    اگر بعد از چهار تا غلط کردن نریم آویزون حضرت ابالفضل بشم که واویلا
    تو لجن غرق میشیم که

  18. بنجامين :گفت

    خب اگه شكلكش مذهبي نباشه كه نميتونه گندكاري كنه. غير از اينه؟
    متاسفانه فقط درلواي دين ميشه اين كارا رو كرد، اگه سه تيغه باشه كه خيابون اول با خانوم گرفتنش!!!

  19. مهدی :گفت

    ماشالا هزار ماشالا این دهن چفت و بست نداره که. همین جور میاد هرچی که به فکرت میرسه.
    یه دور دیگه پستت رو بخون. مطمئنم که می تونی بدون فحش هم همین منظورت رو برسونی.
    البته بی زحمت این حرف من رو نادیده بگیر. ولی این حرفها زیادی از حد قدیمی و دستمالی شدند.
    حرف نو آر کز نو جهان تازه شود
    شادزی

  20. hasan :گفت

    in ha ra gahi nadan ha ham mikhoonand va naravad mikhe ahani dar sang!

  21. نیک نگار :گفت

    دین که مال انسانهای فهمیده نیست … پس اینی که تو میبینی کاملا درست و بجاست!

  22. وهاب :گفت

    سلام مسعود جان
    خوبی؟ عالی بود اصلا مو نمدنم چرا ایقد از افکارت خوشم میه . اخ که بیام یک استرخ سعد اباد برم جون دداش خیلی گرم خیلی…..

  23. emroozma :گفت

    به سید چکار داشتی حالا؟
    خانم آوردن که تو ممنوع نیست. خیلی هم سفارش شده

  24. emroozma :گفت

    به سید چکار داشتی حالا؟
    خانم آوردن که تو دین ممنوع نیست. خیلی هم سفارش شده

  25. يه بنده خدا :گفت

    هه هه، آي گوفتي مَسود. يادُم ميه وقتي بِچَه بودُم بابام صبا با لِقَت مِزَدُ و مُگُف: وَخِه بِچچَه، نِمازِت قِضا رَف!!!! مويَم وَرمِخاستُم ووضو مِگِرِفتُم و نِماز مِخواندُم، نِه بِرِ خدا، بِرِ بابام مِخواندُم! بِرِ اي که اگه خدا به نِمازِ مو احتياج داش خودش سرِ صُب لِقَت مزد مَگُف: وَخِه يَرَه نِمازتَ بَخوان!
    راستش هيچوقت نفهميدم واسه چي باس هر روز صبح لگد ميخوردم واسه نماز! اما ياد گرفتم که هيچوقت پسرمو واسه نماز خوندن با لگد بيدارش نکنم، اگه خواست بخونه اگه نخواست نخونه، هر ديني رو هم که خواست انتخاب کنه.
    ‌دو سه سال پيش که اومديم شهرمون و خدمت پدر جان رسيديم، موقع برگشتن يه کلمه قصار گفت: «هر کاري مِخي بکني، بکن ولي نِمازِتَ فِراموش نکن بابا!» با خودم فکر کردم اون نمازي که نتونه منو از انجام کار زشت منع کنه، اون نماز خوندن داره آخه؟ موضوع اين نيست که نماز جلوتو بگيره از کار زشت. موضوع اينه که اگه مسلموني و تعاليمي هست و قراره اين تعاليم درست انجام بشه، اونموقع فرد مسلمون نبايد سراغ کار نادرست بره، حالا نماز هم يکي از فرايض ديني هست که انجام ميشه. گاهي فکر ميکنم ما از دين همين پوستشو ياد گرفتيم و بس!
    ………………………………………………………………………………………………………
    سلام بنده خدا
    راستي چي خوبه ادم بنده خدا بشه نه بنده خرما 🙂
    حرفات متين و منطقي لذت بردم ار خوندنشون … يه كامنت گذاشتي كه پاكش كردم ! راستش … چجوري بگم كه دلخور نشي …كه نگي دماغش پر باده … كه نگي جو گرفتش …كه نگي فك كرده خبريه … يا افاده ها طبق طبق سگا به دورش وغ و وغ … اصن اگه همه اينارم خواستي بگي بگو…. من نوكرتم … نميشه اما …بذار دليلش بمونه …يا علي

  26. يه بنده خدا :گفت

    مهدي خان که پست 9 رو گذاشتي، داداش من تعصب کور و کر رو کنار بزار و کمي فکر کن. البته واقعيت اينه که هر کسي هر جوري دوست داره باس فکر و زندگي کنه. اما از اونجا که ديدم داري يه جوري مسعود رو که واسه فکراش ارزش قايلم و خيلي دوس دارم اين دفعه که رفتم مشهد اگه افتخار داد از نزديک ببينمش، رو نصيحت ميکني، اين پست رو گذاشتم تا بگم داداش (منظور از داداش اصلاً حس برادري نداره، يه چيزي مثل هي پسر، آخه حالم بد ميشه از برادر برادرِ ديني خطاب کردنِ ملت) تو سعي کن زندگي و راه و روش خودتو به نحو احسنت اداره کني و با گفتن اين حرفا کسي رو نصيحت نکني. چون نصيحت کردن کار آدماي به شدت کوته بينه که فکر ميکنن ميتونن و اجازه دارن تو هر چيزي دخالت کنن!

  27. اردلان. :گفت

    مسعود جان با درود و خسته نباشی مجددا کامنتی در همین رابطه گذاشتم که حتی برای خودم نیز عجیب بود چون باز سانسور شده و درج نشده بحر حال صاحب اختیاری و مالک بلاگت ولی فقط نقد و بررسی معضلات امروز جامعه ایست که هر روزه زیر سایه دین بهای سنگینی را متحمل میشود,

    باز هم اگر از کامنتهای بنده موردی و یا نگرانی پیش میاید خوشحال میشوم فقط با یک تذکر بصورت رهگذر و بدون نظر از بلاگ عبور کنم زیرا اینطور برایتان هضمش راحت تر و جای هیچ گله ای هم نیست,

    با سپاس و احترام,

    ………………………………………………………………………………………………………
    اردلان.عزيز
    من بغير از اون كامنتي كه براي حذفش عذر خواهي كردم كامنت ديگه اي نديدم …. از خوندن كامنت هاي شما هم بيشتر مواقع لذت ميبرم 🙂

  28. اردلان. :گفت

    مسعود جان اگر من اشتباهی برداشت کردم صمیمانه پوزش میخوام,

    بحث بسیار جدی و مهمی را شروع کردی زیرا چون مشکل حاد امروز جامعست,

    مسعود جان خوب واقفم که با جامعه سنی ایران آشنایی داری و هرگز مسائلی را که در تشیع میبینی در آنها وجود ندارد,

    مسعود عزیز در همه جوامع اسلامی با آغاز سال جدید هجری همانند عید جشن و شادی بر پاست و لی متسفانه در کشور بلازده شیعه فقط با و ماتم و غم و درد هر روزه چیزی که در اسلام به هیچ وجه وجود ندارد,

    مکتب تشیع در زمان شاه صفی و در شکستی که در مقابل دولت عثمانی خورد بوجود آمد که خود را ولی و قیم مسلمانان لقب داد و در اصل هیچ ربطی به اسلام و قران ندارد و هیچ سوره و یا آیه ای هم در تایید شیعه وجود ندارد,
    آیا از یکی از روحانیون از خرد و کلان سوال کردید احادیث و یا داستانهایی که عنوان میکنند بر چه پایه و اساسیت و کلا عربی را در چه حد میدانند ؟,

    مسعود عزیز در کشورهای عربستان,یمن,لیبی,سودان,امارات,لبنان,مراکش,سوریه,مصر هرگز این کلماتی که آخوندها بکار میبرند نه عربی تلقی میشود و نه ادبیات عرب,

    مسعود عزیز از پدر ارجمندت و یا پیشکسوتان قدیمی بپرسید حسنین هیکل سردبیر سابق روزنامه مصری الحرام در ایران در مصاحبه با خبرنگار ایران که سوال شد شما چرا عرب زبان شدید ایشان پس از مکثی طولانی جواب داد ما هم اگر فردوسی داشتیم هرگز عرب زبان نمیشدیم و اینکه به شهروندان لیبی,مراکش و مصر گفتن عرب نوعی توهین تلقی میشود,

    بی ضابطه نیست رند شیراز حافظ فریادش از دست دکانداران دین به هوا برخواست و در آغاز انقلاب قصد تخریب آرامگاهش را داشتند که در مخالفت مردم رژیم عقب نشست زیرا ( واعظان کین جلوه بر محراب و منبر میکنند چون به خلوت میروند آن کار دیگر میکنند ),

    خدا شناسی در اصل خود شناسیست هرگاه انسان خود را شناخت خدا را نیز خواهد شناخت ( خدا=به خود آمدن ),

    این همه جنگ و جدل حاصل کوته نظریست گر نظر پاک کنی کغبه و بتخانه یکیست,
    مسعود گرامی ای کاش در عصر تسخیر فضا و علم و دانش به انسانیت بیشتر بها داده میشد تا به مکتبی بودن و ای کاش پدر و مادران بجای تحجر و خرافات و آش نذری فرزندان خود را آزاد میگذاشتند تا خود تصمیم گیرنده مرام و مسلک خویش باشند زیرا جامعه دیگر نیازی به قیم و ولی که حاکم بر سرنوشت زندگی انسانها باشد را نداشت و دکانداران دین هم بساط کسب و کارشان تخته میشد زیرا جامعه ای که پویا و خردمند باشد هرگز دکانداران مذهبی از هر نوع به خود اجازه دخالت حتی در اطاق خواب و نوع پوشش و زندگی انسانها را نمیداد,

    با امید به ایرانی آزاد و خردگرا و فارغ از هر گونه تحجر چه سیاس و چه مذهبی که هر شهروندی خود حاکم بر سرنوشت خویش باشد نه عبا و عمامه,

    خداوند نگهدار ایران باد.

  29. اين پست منو ياد يه پست خودم ميندازه. اگر حوصله دارين بخونينhttp://utopia62000.persianblog.ir/post/23

  30. Andranic :گفت

    agha ajab ozai yade pedare khodam oftadam

    movafagh bashi aziz

  31. sepide :گفت

    یک سال پیش که داستان سینوهه را می خوندم برام خیلی جالب بود، چون شباهتهای زیادی با زمانه خودمون دیدم. حدود 3000 سال پیش هم در تمدن بزرگ مصر که اسمی از محمد ، عیسی و موسی نیست، مردم دنبال خدایی برای خود هستند و هر گروه بر پایه علاقه خودشون یک خدا می سازند. (نکته اول انگار این بشر دنبال درد سر میگرده ،خوب خدا به شما کار نداره شما به خدا چیکار دارید).
    ولی نکته جالب که تو همون زمان قدرتمندها دست از سر مردم و خدای آنها برنمی دارند و راز قدرت را کنترل مردم از طریق نظارت بر خداها می بینند. و این شده که دین، یک امر غریزی که برای پاک کردن دل بشر از تردیدها بوجود آمده و کاملا شخصی است رو با مسئله کثیف قدرت (که جدایی ناپذیر با سیاست است) مخلوط می کنند. و یک چیز خیلی وحشنتاک تر بوجود می یاد مثل افرادی شبیه سید همسایه شما. دین یا خالق پرستی کلید قلب انسان است، پس هر قدرتمندی که آن را در دست داشته باشه قدرت حکومت بر مردم را دارد.
    و حال چند نکته این جا بوجود می آید.
    1-هر چه قدرتمند تر باشی باید مذهبی تر، و هر چه مذهبی تر یعنی دوروتر و منافق تر، در غیر این حذف می شی.
    2- طبقه ای از جامعه که کمی روشنفکرتر باشه و بخواد با ظلم ایجاد شده مبارزه کنه به کافر بودن متهم خواهد شد
    3- و یک بخش از جامعه هم که قدرت مبارزه با این ظلم را نداره ولی این تناقض را درک می کنه مجبور به انکار دین و خدا و … می شه.
    دین بی دفاعترین وسیله مثل نقاب برای کثیف ترین آدمها برای استثمار شریفترین انسانها استفاده میشه، آقا مسعود این آدمهای دورو و پلید چه جوری از زیر لوای دین دور بشند در حالیکه پشت نقاب دین به همه چیز رسیدند؟

  32. مستانه :گفت

    سلام. ممنون از اینکه وبلاگم رو لینک کردی. من امروز دیدم. من هم شما رو لینک کردم.
    یه ارمنی میگه ( با لهجه ارامنه بخونید) : دروغ که میگی، دزدی که می کنی، عرق که می خوری، یه دفعه بگو مسلمونم دیگه!!!!

  33. يه بنده خدا :گفت

    اين حرفا چيه مسعود خان، اصلاً دلخور نشدم. حتي اون موقع که واست کامنت ميذاشتم درصد بالايي همين حدس رو ميزدم نه به خاطر اون چيزا که گفتي ها و اصلاً هم فکر بدي نکردم. راستشو بخواي من اصلاً اهل وبلاگ خوني و پست گذاشتن نيستم (اگه وبلاگ بخونم مطمئنن وبلاگ فنيه و بس) و وبلاگ تو اولين و تنها وبلاگيه که من بهش سر ميزنم و حتي RSSشو تو rss-reader ام گذاشتم. اينا رو هم نگفتم که خودمو واست لوس کنما 😉 من همينجوري دوسِت دارم (يعني وبلاگتو) چون وبلاگِ تو نشانگر تفکراتِ توئه و اينا واسه من خيلي قشنگن حالا خودت هر جاي زمين که ميخواي باش.ميدوني تو يه جوري افکار من يا ما رو با يه قلم خوب تحرير ميکني و ممنونم از وقتي که ميزاري.
    کل اين کامنت رو ميتوني حذف کني، چون مخاطب اون فقط تو هستي و اگه خواستي بزاري اين پاراگراف آخر رو ميتوني حذف کني. ميدوني يه تصور و احساس احمقانه به من دست داده، نميدونم چرا همش اين حس رو دارم که تو تو يه خونواده مذهبي بزرگ شدي و الان هم جانبازي! اينا که گفتم هيچ دليلي واسه کامنت قبليم نبود اما يه حسِ خُب ديگه.
    مگم يره خيلي حرف زِدُم ديگَ، ايشالا که قِلمَت هميشِه خدا رِوون باشَه و بينيويسَه. ازي کس شِراي بعضيايم اصلاً ناراحت نشو و يگ وختي نوشتنه فِراموش نکني.

    ………………………………………………………………………………………………………
    مگم بنده خدا جان مو اگه ماخاستم با حرف بعضی ها نوشتن ره کنار بذارم خیلی وقت پیش باید ای کار ره مکردم … بره همی پست همسایه بهایی ما اینقدر فحش خواهر و مادر و تهدید رسید که حد نداره ….

    نوشتن ره دوست دارم … تو ای دنیای مجازی چند بار شقه شقه شذم ولی از رو نرفتم 🙂

    در ضمن تو اگه موره ببینی اصلا با ذهنیتت از زمین تا اسمون فرق دارم …وقتی جبهه بودم همش خدا خدا مکردم معلول نرم و تصمیم داشتم اگه معلول شدم خودکشی کنم … ایره جدی مگم !خدا رو شکر تو بیست و هشت ماه جبهه بلا ملایی سرم نیامد!

    حالا ای که گفتم با ذهنیتت فرق مکنم بخاطر ایه که دوسه نفر از رفقای مجازی عکس موره دیدن و کف کردن … مگن ما فک مکردم تو حاجی هستی 🙂 یکی مگفت فک مکردم جا افتاده تر باشی … مو مثه ترشی سیر دوساله ممانم دداش … هنوزم دلم مخه کاغذ باد هوا کنم … زنگ دره خانه هاره بزنم نعلینامه زیر بغلم بیگیرم در برم 🙂

    ضمنا دمت گرم …ممنون که دلخور نشدی دداش 🙂

  34. يه بنده خدا :گفت

    خيلي حال کِردُما ازت. اتفاقاً مويم خيلي مخالِفِ اي حرفُم که مِگَن ما مِرم جنگ تا شهيد (کوشته) بِرِم. يکي نيس بگه کس‌خل تو اگه بِري جنگ بِرِه کوشتَه رِفتَن او موقَ کي بالا سَرِ خوار مادرت يا زنِت بِشه؟ حتماَ حاجاقاها ديگه!
    خيلي خوشحالم که سالمي و سرحال، قرار نيست هميشه احساساتِ آدم درست کار کنه 😉 هيچوقت فکر کشته شدنو تو جنگ نداشتم :)) هيچوقتم از چفيه اندازاي امروزي خوشم نيومده، نميدونم چرا هر چيزيو که دورشو چفيه بگيرن مقدسش ميکنن حتي اگه اون چيز … باشه :»> اين يه جوري توهين به شعور آدما و هر چي مقدسات.
    ببخشيد رفتم تو جاده خاکي (اين عادتو ندارم ولي گاهي ميرم ديگه)
    يَگ چيزه ديگه، اگه يَگ روز تِنِستي کَفِ مو ره در بيِريا، مطمئن باش خودُم از اي قِضيَه شاخ در ميِرُم.
    راستي مو بِچِه کو طُلاب بودُم، نِمِدِنُم اونجِه رَ مِشنِسي يا نِه 😉
    ……………………………………………………………………………
    اوخ …اوخ ….اوخ
    بچه طلابي يره …. بره چي زودتر نگفتي … مخلص دداش هم هستم 🙂

  35. xtrementalist :گفت

    اولن که معارف ( برفرض کسه شعر نبودنشون) دارای سطوحی هستن که مثلن محمد باید الله رو فیس تو فیس ببینه و حاجی علی قربون باید طوطی وار اللهم اللهم کنه و این یعنی کلاسه بندی معارف! قرار نیست ننه بزرگ من بیاد از کیفیت کلمه لا اله الا الله و فلسفه ی سجده ی سهو بدونه! در ثانی اینایی که می گی مربوط به فرهنگه به گا رفته ی مردمه… فرهنگی که تابعی از مذهب و خرافات و بی سوادی و بلا بلا ست… این ها فرهنگه! ثالثا، اومدیم و همه ی مسلمونا شدن جامع علوم و عقل و نقل و استنباط و فلان و بیسار… دیگه هیچکس دس تو جیب اون یکی نمی کنه؟ دیگه کسی بمب نمی ذاره همه رو بفرسته رو هوا؟ نه آقا جون فازمتر شما کار نمی کنه چون از مرکز قطعه!

  36. حال می کنم یه مشهدی توی نت می بینیم . سلام همشهری . بیا هم رو بخونمیم . حرف هات نظر نمی خواد در بست قبول . نوکرتم برار

  37. اینو خوب اومدی!
    اما چند تا چیز هست مسعود جان :
    در مورد این پستت موافقم که مردم از روی عادت مسلموننو و به قول خودم قانون این جور آدما اینه : «همه چیز حلاله اما به موقش!»
    و دیگه اینکه والا خیلی رو داری! من که روم نمی شه از کسی همچین سوالی بپرسم چون اصولا به نظر من این کار میشه تفتیش عقاید
    کاری که هر روز و هر ساعت دارن با ما می کنن.

    به روزم

  38. A. Hovsepian :گفت

    مسعود جان، من همواره نوشته های شما در وردپرس را می خوانم. وبلاگ شما یکی از بهترین وبلاگ های وردپرس فارسی است، در این شکی نیست! اما در مورد این پست شما، من یک ارمنی هستم و امیدوارم از صحبت هایم برداشت های اشتباهی نشود.

    ریاکاری دینی در همه جا وجود دارد، و نمی توان آنرا مختص دین یا مکتب خاصی دانست. اما شوربختانه بدلیل آشنایی کم ایرانیان با دین خودشان، این مسائل پیش می آید. دوستی داشتم که به من می گفت هر شکری که بخواهد می خورد و در سن 40-50 سالگی به مکه می رود و شروع به نماز خواندن می کند، همین برای بهشت رفتنش کافی است! فکر نمی کنم که این عادلانه باشد، نه؟!

    دوست دیگری داشتم که به من می گفت خوش به حال شما مسیحیا! گفتم چرا، گفت چون هر کاری که بخواهید می کنید، دینتون دین آزادیه! عرق می خورید، خانم بازی می کنید و… گفتم شما تابحال کتاب مقدس ما را خوانده اید، جوابم یک نعععع غلیظ بود…!

    این برداشت اشتباه در مورد دین و افراط و تفریط در ایران بشدت فراگیر است. روشنفکر هایی مانند شما باید جامعه را تکانی بدهند.

    به من هم سر بزنید. موفق و پیروز باشید.
    ……………………………………………………………………………………..
    سلام اقا
    فرمودين روشنفكر هايي مانند شما … ! بنده شديدا به اين حرف شما معترضم اقا …بنده يك عوام و عوام زاده هستم 🙂
    ممنون از اظهار نظر عالي شما …

  39. rvin@ :گفت

    خسته نباشید

  40. cpencil :گفت

    خدا خیرت بده! به قولی، جانا سخن از زبان ما می گویی! به شدت موافقم.
    فقط پوسته ظاهری دین رو می خوایم حفظ کنیم. در حالی که پوسته باید درونمایه عمیق و پرمایه ای داشته باشه

  41. cpencil :گفت

    من با ادیتور wordpress مشکل دارم. الان شما از چه فونتی استفاده کردید؟
    من هرکاری می کنم ، از وورد کپی پیست می کنم با فونت tahoma 10 اینجا ریز می شه!!! میشه کمک کنین؟

  42. lifeb4death :گفت

    حتمن خانم میاره صیغه می کنه چه اشکالی داره؟ اینکه اسلامیه. خیلی ببخشید ولی گه خوردن زیر لوای دین آسون تره.

  43. فانتزی :گفت

    جمهوری اسلامی در لا مذهب کردن مردم نقش خود را به خوبی ایفا کرده
    همین جا تشکر می کنیم 🙂

  44. سلام
    این نوشته های خودت بود
    من به نوشته هات احترام می زارم
    جدا که مردم این دوره زمونه البته بعضی هاشون مخصوصا اونایی که ادعاشون م ی شه که مومن هستند جا نماز آب می کشن نمونش تو محیط کارما

    اما خدا نگهدار مومن های واقعی باشه که هیچ کس از ظاهر اونا متوجه نمیشه
    ولی باطنا مومن واقعی هستند خدا به قلب نگاه می کنه نه به ظاهر آدما

    با تشکر از شما خیلی نوشته هاتون داغ دل ما رو تازه کرد

  45. مجتبي :گفت

    سلام خوبي…همشهري هم هستيم … وبلاگ جالبي داري ….ببين من شمارو با همين نام لينك مي كنم…. شماهم لطف كن منولينك …راستي در ارتباط باش به ما هم سر بزن …ممنون

  46. عارف :گفت

    ميگن يه روز يه آخوندي داشته پسرش رو نصيحت ميكرده. ميگفته پسرم تو عرق بخور دختر بازي بكن خالي ببند هركاري خواستي بكن فقط سعي كن هميشه مسلمون باشي !! 🙂

بیان دیدگاه